AutomatyzacjaTips&TricksRozwiązania – nowa opcja w Google Ads

6 marca 20240

Niedawno w panelu Google Ads pojawiła się nowa zakładka w sekcji z działaniami zbiorczymi – Rozwiązania. Pozwala ona na automatyzację niektórych działań dotyczących raportowania czy wykrywania anomalii na koncie. Rozwiązania oparte są na technologii Apps Script, czyli popularnych skryptach, które można dodawać do konta Google Ads. Jest to krok w kierunku uproszczenia korzystania ze skryptów, ponieważ nie są wymagane żadne umiejętności programistyczne. Jestem pewny, że sekcja z rozwiązaniami zostanie w najbliższym czasie rozbudowana o nowe możliwości. Poniżej opiszę jak możesz skorzystać z rozwiązań.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Na początek przejdź do zakładki NARZĘDZIA I USTAWIENIA i w sekcji DZIAŁANIA ZBIORCZE wybierz ROZWIĄZANIA. Następnie kliknij w niebieski przycisk z plusem.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Pojawi się okno z sześcioma rozwiązaniami, które możesz wykorzystać na swoim koncie Google Ads:

  • Podsumowanie konta (pozwala na generowanie raportu skuteczności konta)
  • Skuteczność reklamy (pozwala na generowanie arkusza kalkulacyjnego Google zawierającego wykresy rozkładu, które przedstawiają skuteczność reklamy)
  • Wykrywanie anomalii na koncie (pozwala na wysyłanie e-maili, gdy statystyki konta znacząco odbiegają od normy)
  • Sprawdzanie linków (pozwala na sprawdzanie, czy adresy URL w reklamach i słowach kluczowych nie zawierają różnego rodzaju błędów, np. 404)
  • Elastyczne budżety (pozwala na dynamiczne dostosowywanie codziennego budżetu kampanii według niestandardowego schematu przydziału budżetu)
  • Wspólna lista wykluczeń (pozwala na uproszczenie zarządzania kryteriami wykluczeń)

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Wybierz odpowiednie rozwiązanie i kliknij UTWÓRZ NOWY.

Podsumowanie konta

W przypadku pierwszego (Podsumowanie konta) system wykorzystuje gotowe wykresy, by utworzyć raport w formacie HTML, który będzie wysyłany mailowo. Google zaleca, aby uruchamiać wskazane rozwiązanie nie wcześniej niż o godzinie 3:00, z racji opóźnienia statystyk na koncie Google Ads.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Określ nazwę rozwiązania (lub pozostaw domyślną), wpisz adres e-mail, na który powinien przyjść raport, określ częstotliwość wysyłania raportu, a następnie kliknij AUTORYZUJ.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Pojawi się okienko, w którym należy nadać uprawnienia dla danego rozwiązania do dokonywania zmian na koncie. Kliknij ALLOW. Działa to tak samo jak w przypadku autoryzacji skryptów Google Ads. Przed zapisaniem skryptu możesz jeszcze kliknąć WŁĄCZ PODGLĄD, aby sprawdzić działanie rozwiązania. W oknie podglądu pojawią się informacje ze szczegółami, w tym adres do Arkusza Google.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Jednocześnie przyjdzie e-mail z raportem, który wygląda następująco:

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Jeśli potrzebujesz raportu w Excelu, to warto zapisać sobie adres Arkusza Google z podglądu, ponieważ znajdziesz tam poniższą wersję raportu.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Skuteczność reklamy

Drugie rozwiązanie dotyczące skuteczności reklamy tworzy raport na podstawie statystyk z zeszłego tygodnia, dlatego Google rekomenduje, aby zaplanować uruchamianie tego rozwiązania co tydzień w poniedziałek.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Tutaj również określ nazwę rozwiązania, wpisz adres e-mail, wybierz częstotliwość wysyłania raportu i kliknij AUTORYZUJ. Przed zapisaniem raportu możesz kliknąć jego podgląd, by sprawdzić w jakiej formie zostanie przesłany raport. Będzie to zwykły link do Arkusza Google, w którym znajdziesz następującą formę raportu:Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Będzie on zawierać listę wszystkich aktywnych nagłówków (niezależnie od ustalonej pozycji). Niestety nie jest to do końca czytelne, ponieważ nie wiemy w jakiej kombinacji zostały wyświetlane konkretne nagłówki.

Wykrywanie anomalii na koncie

Trzecie rozwiązanie dotyczy wykrywania anomalii na koncie Google Ads. Jeśli system wykryje zachowanie, które znacząco różni się od wcześniejszych, wyśle mail z taką informacją. System porównuje skuteczność historyczną dla tego samego dnia tygodnia. Google rekomenduje, aby uruchomić rozwiązanie co godzinę lub raz dziennie.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Wpisz nazwę rozwiązania, adres e-mail oraz wybierz częstotliwość uruchamiania. Znajdziesz tu również sekcję DOSTOSOWYWANIE, gdzie możesz określić jakie wartości progowe Cię interesuje oraz których metryk nie chcesz analizować (wtedy z rozwijanej listy wybierz NIE WYSYŁAJ ALERTÓW).

Postać mailowa wygląda następująco:

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

zaś forma w Arkuszu Google wygląda tak:

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Sprawdzanie linków

Bardzo pomocnym rozwiązaniem jest sprawdzanie linków, co pozwala szybko znaleźć strony w witrynie, które generują błędy. Google rekomenduje uruchamianie tego rozwiązania co godzinę.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Określ nazwę rozwiązania, podaj adres e-mail oraz wybierz częstotliwość. Musisz również określić etykietę, która będzie przypisywana do reklam, które zostały sprawdzone. Możesz zostawić domyślną, którą sugeruje system. Dodatkowo wybierz, czy chcesz, aby linki były sprawdzanie tylko w aktywnych czy również we wstrzymanych elementach.

Finalnie w mailu otrzymasz link do Arkusza Google, w którym znajdziesz wszystkie adresy URL, które zgłaszają błędy oraz informację, w jakiej kampanii oraz grupie reklam znajduje się dana reklama. Dzięki temu będzie można szybko ją zidentyfikować.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Elastyczne budżety

Przedostatnie rozwiązanie pozwala na codziennie tworzenie nowego budżetu, który zapewni równomierne rozdzielanie wydatków na poszczególne kampanie i obniży je do zera po wyczerpaniu środków. Google zaleca, aby rozwiązanie uruchamiać codziennie o północy lub tuż po północy w lokalnej strefie czasowej.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Określ te same elementy, co w poprzednich rozwiązaniach – nazwa rozwiązania, adres e-mail oraz częstotliwość. Dodatkowo wpisz nazwę kampanii, której ma dotyczyć rozwiązanie, jej całkowity budżet, daty rozpoczęcia i zakończenia oraz strategię budżetu (średnia ważona lub taka sama waga). Następnie autoryzuj rozwiązanie i sprawdź podgląd. Może to wyglądać następująco:

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

Wspólna lista wykluczeń

Rozwiązanie to pozwala na tworzenie listy wykluczeń, a następnie stosowanie jej do wszystkich kampanii na koncie. Można ograniczyć zakres kampanii określając etykietę kampanii na etapie ustawień rozwiązania. Opcja pozwala na wysłanie wiadomości z podsumowaniem działań na podany adres mailowy. Google zaleca uruchamianie rozwiązania co godzinę lub codziennie. Listy wykluczeń dotyczą słów kluczowych oraz miejsc docelowych.

Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads Rozwiązania - nowa opcja w Google Ads

To rozwiązanie póki co nie działa, ponieważ przy podglądzie pojawia się błąd, a system prosi o spróbowanie później :) Liczę, że Google to szybko poprawi.

Podsumowanie

Liczę, że powyższe rozwiązania okażą Ci pomocne w codziennej pracy i raportowaniu. Sekcja Rozwiązania obeszła się bez większego echa w branży, a według mnie to bardzo ważna opcja, ponieważ widać, że Google stara się wprowadzić w świat skryptów tych reklamodawców, którzy nie znają się na programowaniu. Czekajmy zatem na kolejne rozwiązania, która mogą się pojawić w tej sekcji.

WSPÓŁPRACA ZE MNĄ
Od 2011 roku jako specjalista Google Ads zajmuję się prowadzeniem i optymalizacją kampanii w systemie reklamowym Google. Dotychczas przeprowadziłem ponad 2300 kampanii, których budżet przekroczył już 30 mln zł. Jeśli szukasz kogoś komu chcesz zlecić prowadzenie swoich kampanii, napisz do mnie. Pracuję tylko z firmami, które poważnie podchodzą do tematu, dlatego zapoznaj się proszę z moimi zasadami współpracy. Jeśli je akceptujesz, wyślij mi wiadomość :)

 

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Cześć!

Potrzebujesz pomocy przy kampanii Google Ads?

Napisz do mnie i sprawdź jak mogę Ci pomóc :)

➡️KONTAKT⬅️

This will close in 40 seconds