25 lutego miałem okazję uczestniczyć w szkoleniu Akademia Tag Manager na temat praktycznego zastosowania narzędzia, jakim jest Google Tag Manager. Swego czasu temat był bardzo popularny wśród analityków i choć obecnie szum wokół niego przycichł, GTM nadal stanowi potężne narzędzie służące do mierzenia interakcji użytkownika z witryną.
Na wstępie dowiedziałem się, do czego w praktyce służy Google Tag Manager oraz, co możemy mierzyć za jego pomocą (wysłanie formularza na stronie, interakcje w treści, scrollowanie strony, mierzenie czasu spędzanego na stronach typu one page scroll oraz błędy w formularzach itp.). Poznałem ciekawą wtyczkę (Ghostery), która pozwala w szybki sposób sprawdzić, jakie kody są podpięte w danej witrynie (idealne narzędzie do analizy konkurencji ;) ).
W dalszej kolejności prowadzący przedstawił uczestnikom najczęstsze błędy popełniane przy wdrożeniach kodu GTM oraz sposoby na zabezpieczenie się przed utratą danych na koncie Tag Manager. Na czym zakończyła się część teoretyczna i mogliśmy przejść do praktyki.
Na początku poznaliśmy praktyczne podstawy ? zakładanie konta GTM, tworzenie kontenera oraz wdrożenie najprostszych tagów (kod śledzący Google Analytics, kod konwersji AdWords, kod remarketingowy). W dalszej kolejności pojawił się temat śledzenia zdarzeń z wykorzystaniem Tag Managera, co jest idealnym rozwiązaniem w sytuacji, kiedy problematyczne staje się wklejenie dodatkowego kodu na stronę klienta.
Potem przyszedł czas na bardziej zaawansowane funkcje czyli dataLayer, userID czy śledzenie pogody w Google Analytics. Temat do łatwych nie należał, więc pozostaje ćwiczenie tego typu rozwiązań na spokojnie w domu.
Zdecydowanie polecam szkolenie dla osób, które chcą usprawnić swoje działania analityczne i uniezależnić się od działu IT. Google Tag Manager posiada mnóstwo opcji, które można wykorzystać do swoich potrzeb, jednak nie zapominajmy, że wszystko jest kwestią praktyki i zachęcony szkoleniem zamierzam pójść za tą radą i zgłębiać tajniki GTM.