W grudniu 2014 roku Google wprowadził do powszechnego użytku kolumny niestandardowe, które pozwalały reklamodawcom na dodawanie metryk, których domyślnie nie można było wybrać z dostępnej listy. Dzięki dodatkowym danym analiza kampanii stała się prostsza, a docelowo efektywniejsza, ponieważ skraca czas potrzebny na przeklikiwanie się między poszczególnymi sekcjami w panelu AdWords.
Kilka dni temu Google wprowadził dodatkową opcję w kolumnach niestandardowych, a mianowicie formuły matematyczne takie jak +, -, x i ÷. Poniżej przedstawię 5 przykładów jak wykorzystać kolumny niestandardowe, by uzyskać wartościowe dla nas dane.
1. Udział kosztów w przychodach
Jeśli mamy z góry założony maksymalny udział kosztów w stosunku do uzyskiwanych przychodów powyższa metryka będzie bardzo pomocna, ponieważ pozwoli na szybką ocenę, czy dana kampania lub grupa reklam spełnia nasze wymogi. Warto też ustawić reguły automatyczne, które poinformują nas jeśli udział kosztów względem przychodów w danym czasie przewyższy np. 30% (zakładając, że jest to granica opłacalności).
2. Marża zysku ze sprzedaży
Jeśli w kampaniach lub grupach reklam mamy produkty o tej samej marży warto dodać kolumnę z marżą zysku ze sprzedaży, która pozwoli zaoszczędzić czas na samodzielne liczenie tej wartości.
3. Udział kliknięć z urządzeń mobilnych w stosunku do kliknięć ogółem
Dzięki tej metryce w łatwy sposób sprawdzimy jako procent kliknięć w reklamy pochodzi z urządzeń mobilnych. Jak to można wykorzystać? Jeśli udział jest duży warto zastanowić się nad dostosowaniem reklam oraz komunikatu reklamowego do użytkownika, który korzysta ze smartfona. Nie można zapomnieć, że często użytkownicy dokonują poszukiwań wykorzystując urządzenia mobilne, ale finalnie konwertują z urządzeń stacjonarnych.
4. Udział w wyświetleniach w wyszukiwarce – góra
Funkcja ma następującą postać:
Wyświetlenia (Położenie reklamy – Wyszukiwarka Google: góra) ÷ (Wyświetlenia (Położenie reklamy – Wyszukiwarka Google: góra) + Wyświetlenia (Położenie reklamy – Wyszukiwarka Google: inne))
Metryka ta w połączeniu z kolumną zawierającą dane dotyczące konwersji pozwala szybko sprawdzić czy pozycja reklam wpływa na ich skuteczność.
Funkcję możemy zastosować również dla sieci reklamowej oraz partnerów wyszukiwania. Nie rekomenduję dzielenia wyświetleń reklam z konkretnej pozycji (góra lub inna) przez wyświetlenia ogółem, ponieważ uzyskane dane nie będą w żaden sposób miarodajne i przyczynią się do wyciągnięcia niepoprawnych wniosków.
5. Łączna wartość konwersji / Koszty
Powyższa metryka mówi nam ile przychodu przypada na każdą złotówkę wydaną na kliknięcia. W prosty sposób widać, które kampanie lub grupy reklam są najbardziej dochodowe.
Przykładów wykorzystania kolumn niestandardowych jest więcej i zależą one od naszych potrzeb oraz poniekąd od naszej kreatywności :) Jeśli stosujecie inne ciekawe kolumny niestandardowe, zachęcam do podzielenia się informacją w komentarzach poniżej.